Når på dagen er det mest effektivt å bedrive møtebooking? 

Skrevet av:

 

Når jeg snakker med salgssjefer eller selgere er dette et spørsmål som ofte går igjen. Er det noen tidspunkter i løpet av dagen hvor det er mer effektivt å jobbe med møtebooking enn andre?

Møtebooking Norge AS har eksistert i fem og et halvt år. Det blir en del arbeidsdager ut av det. Enda flere arbeidstimer. Flere tusen møter og  mange flere telefonsamtaler.

Helt siden vår oppstart har vi brukt et norskutviklet CRM-system som heter Nextcom. En av de mange gode funksjonene i dette systemet er muligheten for å loggføre aktivitet. Dette systemet, kombinert med all aktiviteten som vi har loggført, gjør at vi sitter igjen med statistikk som kan gi oss gode svar på dette spørsmålet.

Jeg håper at denne artikkelen skal være nyttig for de av dere som har begrenset med tid til å utøve møtebooking, og som ønsker å optimalisere tiden som brukes på det.

Noe av det viktigste man kan gjøre når man skal booke møter er å følge opp kundene på en optimal måte. Dette krever at man følger kundene opp på avtalte tidspunkter, noe som igjen krever struktur, og at man faktisk er villig til å dedikere en god del tid til det. Å finne en rutine på dette er det aller viktigste og viktigere enn å ringe på de mest «effektive» tidspunktene.

Normal arbeidstid for selgere og for å bedrive møtebooking, er fra 08:00-16:00. Faktum er at det er gode muligheter til å booke møter i dette tidsrommet, uansett når man ringer. Mange er flinke til å sette begrensninger på egen aktivitet når det kommer til møtebooking, så det er viktig å huske på at det er muligheter gjennom hele arbeidsdagen, gunstige tidspunkt eller ikke.

 

Avhengig av målgruppe

For at man skal besvare dette spørsmålet og deretter lage en plan på hvordan man skal legge opp sin egen møtebookingsaktivitet, må man ta hensyn hvilken målgruppe man jobber mot. Hvis du selger tjenester/produkter hvor man har frisørsalonger eller restauranter som målgruppe, så vil jeg ikke anbefale å legge opp en møtebookingsaktivitet fra klokken 08:00-10:00 om morgenen.

Man vil sikkert treffe på noen som du kan snakke hvis du ringer til et mobilnummer, men sannsynligheten for at du får snakket med flere beslutningstakere senere på dagen er overveldende.

På den andre siden har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg har opplevd å snakke med beslutningstakere i entreprenørnæringen som har bedt meg ringe så tidlig som mulig på dagen, eller som har ønsket et møte tidlig på dagen. Mange entreprenører har kontortid om morgenen før de beveger seg ut i felten.

Man må hensyn til hvilken målgruppe man jobber mot og hva slags rutiner som ligger til grunn hos den aktuelle målgruppen.

 

 Vår erfaring

Vi opplever at tilslaget er høyest tidlig på dagen – i tidsrommet 08:00-10:00. Spesielt den første timen er effektiv. Videre frem mot lunsj og rett over lunsj opplever vi et lavere tilslag, før det igjen tar seg opp mot slutten av dagen. Det er ikke vanvittig store forskjeller, og det er ikke slik at det er umulig å booke møter i dette tidsrommet, men vi ser en klar trend i vår statistikk som forteller oss at det er enklere å få snakket med beslutningstakere tidlig på dagen.

Dette er også min personlige erfaring. Jeg har alltid fått best resultater om morgenen. Man skaper resultater i møtebooking når man snakker med beslutningstakere som er tilstede i samtalen.

For å oppnå dette stiller det krav til oss som møtebookere, men det hjelper på når vi treffer kunden på de mest gunstige tidene.

Min teori på hvorfor man opplever et høyere tilslag om morgenen går igjen i rutinene til mange beslutningstakere. Mange starter dagen på kontoret. Man har gjerne forefallende arbeid, planlegging som skal gjøres, andre arbeidsoppgaver som gjøres fra kontoret.

Klokken 10:00 og 13:00 er de tidspunktene det avholdes flest møter – booket av oss i Møtebooking Norge AS. Vår jobb er å optimalisere hverdagen til våre oppdragsgivere; klokkeslett for møte er ofte relevant her, men hovedårsaken til at de fleste møtene legges til klokken 10:00 og 13:00 er fordi dette er de mest gunstige tidspunktene for kundene vi booker møte med. Det er da det passer best å avholde møter.

Man ser med andre ord en trend som forteller oss at i sjiktet før og rett etter lunsj øker møtevirksomheten hos kundene, samtidig som man ser at tilslaget synker i denne perioden. Det er nok flere faktorer som spiller inn her, men jeg tror det er denne sammenhengen som utgjør hovedårsaken til at man opplever høyere tilslaget på morgenen, enn midt på dagen.

Vi ser en økning i tilslaget de to siste timene av arbeidsdagen. Da er mange tilbake på kontoret og ferdig med dagens møtevirksomhet.

For å konkludere: Hvis møtebooking skal være en av aktivitetene du utfører i salgsprosessen din, men hvor du har begrenset med tid til å utføre aktiviteten, vil jeg anbefale deg å dedikere denne tiden tidlig eller sent på dagen – med mindre du jobber med en målgruppe hvor rutinene tilsier andre gunstige tidspunkt.

del:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Andre innlegg

20200301_213851

B2B-møtebooking i mars 2020

Et innblikk i presale etter Corona Det er ikke til å stikke under en stol at vi er berørte av situasjonen. Vi har, som mange …

om-oss

Optimalisering av salgsprosesser

Optimalisering av salgsprosesser Møtebooking Norge AS lever av å skape salgsprosesser. Det gjør vi gjennom å bearbeide og kartlegge markedet via telefonkontakt, hvor vi avdekker …

PeopleImages.com-866979-zoom-1731x577

Møtebooking vanskelig? Hold ut!

Jeg feirer snart ti års jubileum. I over ni år har jeg jobbet direkte med møtebooking. Jeg skulle mer enn gjerne ha skrevet at man …

Jobbe-hos-oss

Send meg en mail!

“Kan ikke du bare sende meg en mail, så skal jeg se på det”. Har du i en eller annen kapasitet drevet med møtebooking, så …

Leadsgenering

Verdi – ikke bare gjennom aksept

Drømmescenarioet. Man representerer et bemanningsbyrå som har spesialisert seg innenfor økonomi, og man ringer til en kunde som har behov for en ny økonomimedarbeider. Ikke …

slider1

Optimaliser inngangen til et møte

Et møte er ikke nødvendigvis bare et møte. Man kan ha en god inngang til et møte, og man kan ha et svakere inngang til …