Møtebooking vanskelig? Hold ut!

Skrevet av:

Jeg feirer snart ti års jubileum. I over ni år har jeg jobbet direkte med møtebooking. Jeg skulle mer enn gjerne ha skrevet at man må være noe i nærheten av en rakettforsker for å mestre møtebooking på en god måte, men det ville ikke medført riktighet.

Jeg håper at denne artikkelen leses av noen som har erfaring med å booke møter, gjerne som har slitt litt med dette, men som har et ønske om å bli bedre til å utføre det.

Selv om man i dag, i morgen og på torsdag ikke får møte med en kunde man virkelig ønsker å treffe, så trenger ikke dette være tilfelle på permanent basis, selv om man gjerne føler det for øyeblikket.

Hos oss jobber vi med møtebooking åtte timer om dagen, fem dager i uken. Hele året, hvis man ser vekk fra en kort juleferie og en litt lenger sommerferie. Vi booker mange møter. Vi tar enda flere telefoner.

Det som er litt spesielt med møtebooking, kontra mange andre fag eller yrker, er at man kan oppleve resultater fra nye ansatte veldig kjapt. I mange tilfeller er det ikke langt fra fullført opplæring til første bookede møte med en beslutningstaker. I noen tilfeller ser vi til og med ansatte booke flere møter på sin første arbeidsdag. Noen av oss tar nye ting raskere enn andre.

Når det kommer til å mestre møtebooking allerede fra første dag eller første uke, så er det heller unntakene som får dette tilDe fleste vil nok oppleve at det krever mer tid og dedikasjon å lære seg faget før man ser resultatene komme.

Som for undertegnede. Jeg hadde i utgangspunktet bakgrunn fra industrien innerst i Hardanger, og min første salgsrelaterte arbeidserfaring var for et firma i Bergen hvor jeg skulle booke møter. Det er ganske stor forskjell fra å jobbe på et trygt og godt kontrollrom i Odda til å snakke med hundrevis av beslutningstakere i løpet av en uke. Det var en ny verden. Det var spennende. Det var vanskelig.

Vi var tre møtebookere som begynte samtidig. Vi hadde full opplæring første dag, og full booking dagen etter. Jeg booket ingen møter. Heller ikke den andre eller tredje dagen. De to første ukene med booking, booket jeg totalt étt møte. De to andre som begynte sammen med meg hadde begge booket mer enn ti møter på samme tid.

Det var noe jeg gjorde som de andre ikke gjorde, selv om jeg hadde lik høy kvanta på antall løft som de andre.

Det løsnet likevel for meg under den tredje uken. Jeg leverte like mange møter som de andre, den fjerde uken booket jeg flest møter av alle ansatte, min andre måned var jeg toppselger, og når året var omme ble jeg utropt til årets møtebooker.

Grunnen til at jeg nevner dette er ikke for å skryte av mine bragder, men for å illustrere hvor raskt man kan gå fra svake til gode resultater. Eller for å skrive på det på en annen måte: fra å ikke få det til, til å få det til. Selv om man ikke får det til den første uken, betyr det ikke at man ikke kan få det til den andre uken.

Jeg leste om møtebooking/salg på kveldene. Jeg var underveis i samtalene bevisst på hva jeg sa. Jeg skrev ned hva jeg sa når jeg fikk en positiv tilbakemelding fra kunden, selv om det ikke ble booket et møte.

Registrerte videre hva som ikke fungerte. Jeg skrev ned spørsmål som jeg fikk gode tilbakemeldinger på og forsøkte å implementere dette i kommende samtaler.

Etter hvert, da jeg først booket et møte, skrev jeg ned hva som ble sagt under samtalen. Brukte jeg noen ord og vendinger i samtalen som jeg ikke hadde brukt før, som viste seg avgjørende for at kunden sa ja til et møte? Dette ble tatt med inn i fremtidige bookingsamtaler.

For meg tok det nok lenger tid enn gjennomsnittet å få det til, men det aller viktigste jeg gjorde var å fortsette. Kombinasjonen av at jeg klarte å opprettholde kvantitet på antall løft og samtidig være bevisst underveis på hva jeg gjorde rett (og galt) er de fremste årsakene til at jeg til slutt løste floken.

Man må jobbe for å oppnå resultater. Selv om man, som nevnt, finner enkelte som mestrer møtebooking på en god måte nærmest fra første stund, så er det ikke dette tilfelle for alle. Og selv om man ikke oppnår resultater med en gang, så finnes det en vei til å mestre det:

–         Høyt aktivitetsnivå kontinuerlig over en periode

–         Vær bevisst på hva som fungerer og ikke fungerer; implementer dette i fremtidige samtaler

–         Vær nysgjerrig. Still spørsmål til kunde; dette skaper tillit og øker forståelse/kompetanse om markedet

Og til slutt: ha tro på prosessen. Møtebooking er en aktivitet hvor avslag er en naturlig del av hverdagen, og kombinert med lave resultater vil det være enkelt å havne i en tilstand hvor man kjenner seg demotivert. Men ha tro på prosessen, hold ut, og lykke til med et møterikt 2018 🙂

del:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Andre innlegg

20200301_213851

B2B-møtebooking i mars 2020

Et innblikk i presale etter Corona Det er ikke til å stikke under en stol at vi er berørte av situasjonen. Vi har, som mange …

om-oss

Optimalisering av salgsprosesser

Optimalisering av salgsprosesser Møtebooking Norge AS lever av å skape salgsprosesser. Det gjør vi gjennom å bearbeide og kartlegge markedet via telefonkontakt, hvor vi avdekker …

Referanser

Når på dagen er det mest effektivt å bedrive møtebooking? 

  Når jeg snakker med salgssjefer eller selgere er dette et spørsmål som ofte går igjen. Er det noen tidspunkter i løpet av dagen hvor …

Jobbe-hos-oss

Send meg en mail!

“Kan ikke du bare sende meg en mail, så skal jeg se på det”. Har du i en eller annen kapasitet drevet med møtebooking, så …

Leadsgenering

Verdi – ikke bare gjennom aksept

Drømmescenarioet. Man representerer et bemanningsbyrå som har spesialisert seg innenfor økonomi, og man ringer til en kunde som har behov for en ny økonomimedarbeider. Ikke …

slider1

Optimaliser inngangen til et møte

Et møte er ikke nødvendigvis bare et møte. Man kan ha en god inngang til et møte, og man kan ha et svakere inngang til …