Kundehistorier okt 22, 2021   3 minutter

Møtebooking for Cefalo

Møtebooking Norge har hatt et langt samarbeid med Cefalo. De leier ut utviklere til norske selskaper som har software utvikling som en kjernefunksjon. Vi har snakket med Jens Wahlberg, som er salgs- og markedssjef i Cefalo, om hvordan samarbeidet har fungert.

Frigjorde tid

For de aller fleste bedrifter er møtebooking en effektiv måte å skape salgsaktivitet. Samtidig er det mange opplever møtebooking som ubehagelig, som derfor fører til at man utsetter den aktiviteten. For noen handler det om at tiden ikke strekker til, mens andre mangler motivasjon. For det er ikke til å stikke under en stol at man må tåle en del avslag når man jobber med møtebooking, noe ikke alle takler like godt.

-Dermed får man ikke det antallet møter som man burde ha. Så det å sette bort tjenesten til noen som både trives og lykkes med møtebooking, er en kjempefordel, mener Wahlberg.

Mange selskaper som i dag har en tydelig strategi rundt utgående salg lar selgerne gjøre både møtebooking og salgsmøter. Wahlberg mener at mange med fordel kunne revurdert dette, og heller rekruttere de beste talentene på selve salgsmøtet og den videre prosessen, og outsource møtebookingen.

Jens gjennomfører de fleste salgsmøtene til Cefalo, noe han trives veldig godt med. Ved å sette bort møtebooking fikk han frigjort tiden sin, og kan fokusere på det han liker best.

-Det har ført til at jeg kan gjennomføre flere møter, enn om jeg i tillegg skulle booket dem selv.

Mener mange har feil oppfattelse av møtebooking

Selv om salgsbransjen har utviklet seg mye, er det fremdeles noen fordommer og antakelser ved å jobbe på denne måten.

-Det kan nok være noen som tenker på møtebooking som “push-salg”, men vi gjør ikke det. De som ringer for oss er høflige, ydmyke og kundeorienterte. De tar kontakt med kunden på en måte som etterlater et positivt inntrykk.

Klikk her for å se Møtebooking Norge Poddens episode om misforståelser om møtebooking.

Et vanlig strategisk spørsmål er om man skal jobbe inbound eller outbound med salg. For Cefalo var det ikke et spørsmål om enten eller, men de satser på begge deler. De får kunder som et resultat av digital markedsføring, nettverk og anbefalinger, og møtebooking.

-De fleste salgsmøtene våre er utløst av Møtebooking Norge, men vi ser jo på markedsføringen som et virkemiddel som gjør jobben lettere for møtebookerne.

Jens Walhberg har erfaring med møtebooking

Jens Wahlberg har siden 2019 vært salgs- og markedssjef i Cefalo.

En god pasning

Cefalo leverer utviklere fra Bangladesh til bedrifter som har software utvikling som en kjernefunksjon. Det er en ganske definert målgruppe på noen tusen selskaper i Norge, og det er ofte en stor beslutning for dem å inngå slike samarbeid. Derfor er det avgjørende å bygge tillit gjennom salgsprosessen.

-Vi må snakke sammen. Møtes og svare på kundens spørsmål. Dette er kanskje det viktigste for å kunne bygge den tilliten. Møtebooking Norge åpner den døren for oss, slik at vi kommer ansikt til ansikt med kunder som kan ha nytte av våre tjenester. Møtebooking Norge selger ikke for oss, men de gir oss en veldig god pasning som vi kan score på.

Det ligger også stor verdi i samtalene som ikke i første omgang leder til et møte. Ved å jobbe strukturert og målrettet med møtebooking, bygger man pipeline, og kartlegger markedet.

-For mange handler det om timing. Behovet kan være der på sikt. Møtebookerne hjelper oss å følge opp prosessene som bør tas om seks måneder, eller et år. Det er noe vi ikke hadde hatt mulighet til å gjøre selv.

Tett samarbeid har vært en suksessfaktor

Jens visste i forkant at Møtebooking Norge var en solid aktør. Han forteller at tett og transparent samarbeid har vært en suksessfaktor. Dette var også et viktig kriterium når de skulle velge en samarbeidspartner. Cefalo startet med én møtebooker, som de var godt fornøyde med. Etter hvert økte behovet og omfanget av samarbeidet, og de fikk en ekstra møtebooker med på laget.

-Vi prøver å behandle dem som Cefalo-ansatte, sier Wahlberg.

Møtebookerne jobber direkte i Cefalo sine systemer, noe som gjør at Jens og resten av teamet kan følge utviklingen på hver enkelt lead så tett som de ønsker.

Er du på jakt etter bedre salgs- og CRM systemer? Vi tar gjerne en prat med deg om HubSpot.

Ønsker du en uforpliktende samtale med oss?